vrijdag 15 januari 2016

FlevonIce

Woensdag 13 januari stond de eerste wedstrijd op FlevOnice op het programma, nadat er begin december een FlevOnice wedstrijd werd afgelast vanwege de warme weersomstandigheden. Hier hadden we dit keer geen problemen mee, aangezien de temperatuur rond de 3 graden bleef hangen.
Ik mocht hier mijn debuut maken in het landelijke peloton, want ik sta bij de eerste 15 regio rijders van de noord oost competitie. Helaas stonden we niet met de hele ploeg aan de start. Britt die had al een paar dagen behoorlijk last van haar rug en besloot maar even rust te nemen. Ook Ankie had zich afgemeld. Ze had te veel last van haar knie en ook hier zou rust even wat beter zijn.

’s Ochtends had ik al op de radio gehoord dat het in de avond droog zou zijn, maar toen ik eenmaal in de auto zat naar Biddinghuizen vreesde ik hier nog wel een beetje voor. De regen kwam namelijk met bakken uit de hemel, maar mijn moeder bleef positief en zei, “alles wat nu valt, valt straks niet meer”. Gelukkig was dit ook het geval. Eenmaal aangekomen in Biddinghuizen was het droog. (Gelukkig maar!)
Nadat Aggie, Birgit en ik elkaar hadden gevonden zijn we gaan inlopen. Het was behoorlijk fris en we zaten een beetje te twijfelen wat voor pak we aan zouden doen. Het moet natuurlijk niet te koud zijn, maar ook niet te warm. Ik heb uiteindelijk besloten om toch voor m’n dunne pak te gaan (wat een goede keus is geweest).
Om 18.00 uur klonk het startschot voor een wedstrijd over 15 rondes. Het was een groot peloton met ook redelijk veel regiorijdsters. Ik was best wel zenuwachtig zo voor de start. Het is een buitenbaan met niet alleen maar bochten linksom, maar ook rechtsom. Dat is toch wel wat anders dan een 400m baan zonder wind. Maar eenmaal van start kon ik me goed staande houden in het peloton. Ik zat mooi in het midden en kon zo goed meerijden. Aggie en Birgit zaten ook de hele wedstrijd mooi voorin. Diverse dames probeerden weg te rijden, maar deze werden telkens weer teruggepakt.
Het ging bij mij best lekker, het peloton had een redelijk constant tempo en ik zat lekker in m´n slag. Toen ik op een gegeven moment op het rondebord keek zag ik dat we er nog maar 7 hoefden. We waren al over de helft!
Helaas kwam ik na 10 ronden te val tijdens een inhaal actie. Ik dacht snel opstaan en proberen naar het peloton toe te rijden. Jammer genoeg lukte dit niet en heb ik de laatste 4 ronden alleen gereden, wat resulteerde in een 45e plek. Nadat ik was gefinisht kwamen de andere dames er ook al vrij snel aan. Er bleek een kopgroep van zeven man te zijn ontstaan, waarvan Birgit de aanstichtster was. Zij werd uiteindelijk 7e en Aggie kon nog mooi voorin meesprinten in het peloton en werd 16e.

Deze wedstrijd was een mooie voorbereiding op de Weissensee, waar we over iets meer dan een week de eerste wedstrijd gaan rijden. Maar eerst rijden Ankie, Aggie, Birgit en Britt zaterdag nog ik Heerenveen en ikzelf rijd zondag nog in Assen.

Groetjes,
Nienke