zondag 24 augustus 2014

Zwarte Woud, dag 1

Met de team CENNED bus vol geladen zijn we gisterochtend om 8:30 uur vertrokken vanuit Groningen. Om 9:30 hadden we Birgit opgepikt in Hoogeveen om vanuit hier door te rijden naar het Zwarte Woud om een week te fietsen in bergen. Maria is helaas niet in de gelegenheid om deze week bij te wonen. Na een voorspoedige reis bereikten we om 17:00 uur Vila Blanka in Brandenberg, een heel klein dorpje aan de voet van de Feldberg.

Rond 10 uur vertrokken we vandaag voor een rit van 80 km met 3 flinke klimmen. We zijn tenslotte nog fris en fruitig. Allereerst een afdaling van ongeveer 12 km voor we aan klim nummer 1 beginnen. Het is een goed lopende, niet al te steile klim. Toch moet ik halverwege Birgit en Ankie laten gaan maar niet veel later bereik ook ik de top.

Vervolgens reden we een stuk over glooiende weg, er is namelijk geen meter vlak in het Zwarte Woud. Het zonnetje scheen en langzaam naderde we de Wiedener Eck. Alida stond onderaan al te wachten op ons zodat wij onze armstukken en bodywarmer uit konden doen en zo wellicht tijdens het klimmen nog wat zon minuten kunnen meepakken. In de ‘paddenstoelen’ bocht zag ik Birgit en Ankie rijden als ik omhoog keek. Gelukkig was het voor mij ook niet ver meer.

Boven op stond Alida weer op ons te wachten en konden we onze warmere kleding weer aantrekken voor de afdalen. Maar... We gingen nog niet afdalen, er zat nog 2,5 km klim achter. Met z’n 3e reden we omhoog waarna de afdaling dan écht begon.

Bij het huis in Brandenberg sloegen we niet af maar als toetje reden we de Feldberg omhoog om deze vervolgens weer af te dalen terug naar huis. Uiteindelijk kwamen we thuis met 87,5 km, 3:50 uur en 2025 hoogte meters op de teller.