zaterdag 25 januari 2014

Grandprix 1 Weissensee AKM

Na een prachtige autorit door de besneeuwde bergen kwamen wij aan op de Weissensee. Gelijk door naar de schaatsenrijdsters, want er moesten tapes worden gezet en de wedstrijd begon om half 11. De sfeer was wat gespannen, maar gelukkig kwam alles goed. Na wat heen en weer getelefoneer kwamen wij op het kleine meer aan waar de tent reeds door enkele ouders werd opgezet. Ik zag dat er veel werk was verricht, want een groot spandoek viel wel op met de 4 rijdsters van team Cenned erop. Stralende gezichten van de meiden.

De wedstrijd was over 80 kilometer, de ronden zijn 10 kilometer en op deze manier zagen wij Margryt en Birgit 8x aan ons voorbij komen. Nog voordat de wedstrijd begon viel de moeder van Birgit. Later bleek dat zij haar pols had gebroken. Birgit viel zelf ook, maar kon gelukkig de wedstrijd goed uitschaatsen. Wat mij opvalt is dat deze wereld niet groot is. Ons kent ons. Het is net een familie. Alida hield de wedstrijd met een verrekijker goed in de gaten. De rijdsters werden verzorgd door Alida en Jurjen. Dat Alida beroemd is moge duidelijk zijn, als eerste winnares van de Alternatieve Elfstedentocht, gaf ze een tv interview aan omroep MAX. Jammer vond ik het dat er maar 2 meiden meededen namens Cenned. En dan vind ik het prachtig dat Birgit nog 8ste wordt ook. Zonder een ploeg om zich heen en wetende dat haar moeder naar het ziekenhuis is met een gebroken pols. Ik zie hier karakter in. Daar hou ik van. Margryt zag ik ook haar best doen, maar moest helaas na 6 ronden opgeven omdat ze was gevallen.
Al met al heb ik genoten en ben blij dat ik mee mocht naar de Weissensee. Dit vergoedt de zaterdagavonden alleen zitten helemaal.
Dames succes woensdag en zaterdag, ik zal langs de kant staan om jullie aan te moedigen.

Riet Masselink, partner van Jurjen Rollingswier