zondag 1 december 2013

Eerste wedstrijd op natuurijs!

Nog geen vorst gehad en toch al de eerste “natuurijswedstrijd” op Flevonice in Biddinghuizen. De ijsbaan probeert opnieuw een rendabel seizoen te creëren. In het programma hoort dan ook een schaatswedstrijd op de vroege zondagmorgen. Een waterig zonnetje gaf ons nog niet het idee dat een Elfstedentocht op komst is. Desalniettemin, prachtige omstandigheden op een ijsbaan in de open natuur geeft inspiratie en zin in een echte winter. Team Cenned was ditmaal met Birgit en mij(Margryt) weer redelijk vertegenwoordigd. Bijna alle ploegen waren aanwezig met uitzondering van team Schaats Hart. Het startschot viel al om negen uur. 






De avond ervoor was Hoorn al het decor voor de marathon op kunstijs. Toch bleken velen geïnspireerd voor de wedstrijd in de open lucht met rondjes van 2,5 kilometer. Het eerste rondje ging nog redelijk langzaam de opeenvolgende rondjes gingen steeds sneller. Birgit en ik reden de eerste ronden in de kop van het peloton. Natuurlijk waren er ook uitlooppogingen maar die werden in de kiem gesmoord. Toch ontstond na ruim half koers een definitieve ontsnapping van vier dames. Aanvankelijk bleef de voorsprong op 25 seconden steken maar een gestructureerde achtervolging ontstond ook niet vanuit het peloton. Birgit participeerde nog wel enkele malen in een poging tot het achterhalen van de koplopers maar de koplopers lieten zich niet meer opslokken. De voorsprong werd alleen nog maar groter. Ik handhaafde mij in het peloton, maar de finale kon beter. Dit gaf ons de inspiratie een tegenaanval te regelen waarbij ik het peloton zou afstoppen. Een stukje gemakkelijker als op een brede kunstijsbaan. Zover kwam het echter niet. Er ontstond al vrij snel wel een achtervolgingsploeg met Birgit maar uiteindelijk ging dit om een sprint naar een vijfde positie. Birgit liet zich nog enigszins verrassen, maar kwam als 9e over de finish, ik finishte in het peloton van uiteindelijk 30 schaatssters. Voor zowel Birgit als mij, een mooie start van ons natuurijsavontuur dit seizoen. Koningwinter is hierbij uitgenodigd.

Groetjes Margryt